RZECZNIK PRAW UCZNIA
Nazywam się Jerzy Sobol. Uczę technologii informacyjnej i informatyki w I LO im.Gen.J.H.Dąbrowskiego w Kutnie.
Zostałem wybrany przez Was na Rzecznika Praw Ucznia we wrześniu 2002 roku. Przygotowałem tu informacje ,które mam nadzieję, będą dla Ciebie ważne i przydatne. Każdy uczeń Naszej szkoły powinien znać i przestrzegać prawa i obowiązki zawarte w Statucie Szkoły. Przedstawiam wyciąg ze Statutu Szkoły, abyś mógł zapoznać się z jego głównymi założeniami. Pamiętaj, że jest to WYCIĄG czyli zarys, skrót. Z pełnym brzmieniem Statutu lub WSO (czyli Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania) możesz zapoznać się w Bibliotece szkolnej.
Wyciąg dotyczący praw i obowiązków ucznia jest wywieszony w gablocie rzecznika.
- Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole.
- Zwiększenie świadomości prawnej młodzieży, rodziców, nauczycieli.
- W dalszej perspektywie działania na rzecz zmiany wadliwych i krzywdzących zapisów prawa oświatowego.
- Załatwianie indywidualnych skarg.
- Sporządzanie raportów dotyczących wykrytych naruszeń prawa w szkole.
- Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom).
- Współpraca z fachowcami (np. psychologiem, pedagogiem, prawnikiem).
- Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających wielu problemom szkolnym.
- Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców.
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów.
- Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania.
- Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.
- Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
- Podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy.
- Skierowanie sprawy do pedagoga lub psychologa w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu.
- W dalszym trybie postępowania - zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej.
- Ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
- Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
- Podjęcie mediacji ze stronami.
- Wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.
- Znajomość Statutu Szkoły, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka oraz Konwencja o Prawach Dziecka.
- W swoich działaniach współpracuje z samorządem uczniowskim, dyrekcją szkoły, radą pedagogiczną, radą rodziców.
- Zadaniem rzecznika praw ucznia jest obrona praw uczniowskich.
- Wszystkie powstałe konflikty rozwiązuje na drodze partnerskich negocjacji.
- Dyrektor szkoły, rada pedagogiczna, rada rodziców, rada samorządu uczniowskiego zapewniają rzecznikowi niezbędną pomoc w jego działalności.
- Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
- Zadaniem Rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszane zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
- Do zadań Rzecznika należy też inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw ucznia.
- Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statutu Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
- Prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego.
- Wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań.
- Udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznawanie potrzeb uczniów.
- Bezstronne i obiektywne ocenianie uczniów.
- Doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu wiedzy merytorycznej.
- Dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny.
- Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom.
§ 5.5. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
Nauczyciel odpowiedzialny jest za:
- Tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie.
- Inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów.
- Podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
- Otacza indywidualną opieką każdego wychowanka.
- Planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami: różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski, treści i formy zajęć tematycznych godzin z wychowawcą.
- Współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami).
- Utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu: poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych ich dzieci, włączenia ich w sprawy życia klasy i szkoły.
- Współpracuje ze służba zdrowia; Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności organizując odpowiednie formy pomocy dla ucznia.
- Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy (oddziału)zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 5.9. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 9:
Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych np.: poprzez kursy, szkolenia, konsultacje, konferencje. Wychowawca oddziału jest organizatorem środowiska wychowawczego ucznia tworząc warunki wspomagające jego rozwój psychofizyczny.
- Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej.
- Opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami.
- Obrony przed przemocą fizyczną bądź psychiczną oraz ochrony i poszanowania jego godności.
- Zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami.
- Obiektywnej, jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i oceny zachowania wystawionych zgodnie z wewnątrzszkolnym regulaminem systemu oceniania i ustalonymi kryteriami ocen z zachowania.
- Życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
- Swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych jeśli nie narusza tym dobra innych osób.
- Rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.
- Pomocy w przypadku trudności w nauce.
- Korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego.
- Korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych.
- Wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.
- Korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Poszanowania praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka.
§ 6.1. Do I LO im.Gen.J.H.Dąbrowskiego uczęszczają uczniowie, którzy ukończyli gimnazjum.
§ 6.3. Uczeń ma prawo do:
- Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących: systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły.
- Przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Tolerancji wobec innych ludzi.
- Postępować zgodnie z dobrem społeczności szkolenej.
- Dbać o dobre imię szkoły i szanować jej tradycje.
- Chronić życie i zdrowie, nie ulegać nałogom.
- Dbać o majątek liceum i porządek na terenie szkoły.
- wychowawcy klasy.
- samorządu uczniowskiego.
- rady pedagogicznej.
- dyrektora szkoły.
- Rzecznika Praw Ucznia.
Uczniowie mają możliwość dochodzenia swych praw określonych § 6. 3.7 w Statucie Szkoły;
W sytuacjach określonych zwracają się do:
Rzecznik Praw Ucznia po dokładnym wyjaśnieniu wszystkich okoliczności sprawy dąży do polubownego załatwienia sprawy, pełniąc funkcję mediacyjną między stronami pozostającymi w konflikcie.
W przypadku niezałatwienia sporu w sposób określony , decyzję w przedmiotowej sprawie podejmie Dyrektor Szkoły.
- Rzetelną naukę.
- Wzorową postawę.
- Wybitne osiągnięcia.
- Rozsławianie imienia szkoły.
§ 6.6. Szkoła nagradza ucznia za:
- Pochwałą dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej.
- Dyplom uznania.
- Nagroda książkowa.
- Umieszczenie fotografii ucznia - uczestnika olimpiady przedmiotowej lub konkursu na szczeblu centralnym w "Galerii Nasi Olimpijczycy".
- Udział w poczcie sztandarowym.
- Pamiątkowy medal szkoły.
- Listem gratulacyjny dla rodziców.
- Nagroda Koła Absolwentów.
- Indywidualna nagroda nauczyciela.
- Umieszczenie fotografii na tablicy "Nasi Najlepsi".
- Upomnieniem wychowawcy klasy lub innego nauczyciela rozmowie indywidualnej z uczniem.
- Upomnieniem wychowawcy wobec klasy.
- Naganą wychowawcy wobec klasy.
- Upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły w rozmowie indywidualnej obecności rodziców i wychowawcy klasy.
- Nagana dyrektora obecności rady pedagogicznej.
- Przeniesieniem do innej szkoły za zgodą Kuratora Oświaty.
- Skreśleniem z listy uczniów.
§ 6.10. Za naruszenie obowiązków określonych w Statucie i regulaminie szkoły uczeń może być ukarany:
- Spożywania alkoholu w szkole lub poza szkołą czasie zajęć poza lekcyjnych.
- Przebywanie w stanie nietrzeźwym dokumentów szkole.
- Posiadanie, rozprowadzanie narkotyków.
- Wyjątkowo agresywne i brutalne zachowanie wobec kolegów, nauczycieli, lub pracowników szkoły.
- Popadnięcie ucznia w konflikt z prawem i skazanie prawomocnym wyrokiem.
Skreślenie ucznia z listy uczniów następuje w formie decyzji administracyjnej (zgodnie z uchwała SN z dn.21.071991r.)