RZECZNIK PRAW UCZNIA

Nazywam się Jerzy Sobol. Uczę technologii informacyjnej i informatyki w I LO im.Gen.J.H.Dąbrowskiego w Kutnie.

Zostałem wybrany przez Was na Rzecznika Praw Ucznia we wrześniu 2002 roku. Przygotowałem tu informacje ,które mam nadzieję, będą dla Ciebie ważne i przydatne. Każdy uczeń Naszej szkoły powinien znać i przestrzegać prawa i obowiązki zawarte w Statucie Szkoły. Przedstawiam wyciąg ze Statutu Szkoły, abyś mógł zapoznać się z jego głównymi założeniami. Pamiętaj, że jest to WYCIĄG czyli zarys, skrót. Z pełnym brzmieniem Statutu lub WSO (czyli Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania) możesz zapoznać się w Bibliotece szkolnej.

Wyciąg dotyczący praw i obowiązków ucznia jest wywieszony w gablocie rzecznika.

Zadania i funkcje rzecznika Praw Ucznia
  • Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole.
  • Zwiększenie świadomości prawnej młodzieży, rodziców, nauczycieli.
  • W dalszej perspektywie działania na rzecz zmiany wadliwych i krzywdzących zapisów prawa oświatowego.
Środki działania Rzecznika
  • Załatwianie indywidualnych skarg.
  • Sporządzanie raportów dotyczących wykrytych naruszeń prawa w szkole.
  • Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom).
  • Współpraca z fachowcami (np. psychologiem, pedagogiem, prawnikiem).
  • Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających wielu problemom szkolnym.
  • Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców.
  • Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów.
  • Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania.
  • Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - uczeń
  • Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
  • Podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy.
  • Skierowanie sprawy do pedagoga lub psychologa w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu.
  • W dalszym trybie postępowania - zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej.
  • Ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - nauczyciel
  • Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
  • Podjęcie mediacji ze stronami.
  • Wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.
Obowiązkiem rzecznika jest w szczególności
  • Znajomość Statutu Szkoły, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka oraz Konwencja o Prawach Dziecka.
  • W swoich działaniach współpracuje z samorządem uczniowskim, dyrekcją szkoły, radą pedagogiczną, radą rodziców.
  • Zadaniem rzecznika praw ucznia jest obrona praw uczniowskich.
  • Wszystkie powstałe konflikty rozwiązuje na drodze partnerskich negocjacji.
  • Dyrektor szkoły, rada pedagogiczna, rada rodziców, rada samorządu uczniowskiego zapewniają rzecznikowi niezbędną pomoc w jego działalności.
O czym uczeń wiedzieć powinien
  • Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
  • Zadaniem Rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
  • Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszane zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
  • Do zadań Rzecznika należy też inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw ucznia.
  • Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statutu Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
Jakie są obowiązki nauczyciela?

    § 5.5. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

    Nauczyciel odpowiedzialny jest za:

  • Prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego.
  • Wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań.
  • Udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznawanie potrzeb uczniów.
  • Bezstronne i obiektywne ocenianie uczniów.
  • Doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu wiedzy merytorycznej.
  • Dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny.
  • Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom.
Zadania wychowawcy

    § 5.9. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

  • Tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie.
  • Inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów.
  • Podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
  • Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 9:

  • Otacza indywidualną opieką każdego wychowanka.
  • Planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami: różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski, treści i formy zajęć tematycznych godzin z wychowawcą.
  • Współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami).
  • Utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu: poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych ich dzieci, włączenia ich w sprawy życia klasy i szkoły.
  • Współpracuje ze służba zdrowia; Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności organizując odpowiednie formy pomocy dla ucznia.
  • Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy (oddziału)zgodnie z odrębnymi przepisami.
  • Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych np.: poprzez kursy, szkolenia, konsultacje, konferencje. Wychowawca oddziału jest organizatorem środowiska wychowawczego ucznia tworząc warunki wspomagające jego rozwój psychofizyczny.

Twoje prawa - prawa ucznia

    § 6.1. Do I LO im.Gen.J.H.Dąbrowskiego uczęszczają uczniowie, którzy ukończyli gimnazjum.

    § 6.3. Uczeń ma prawo do:

  • Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej.
  • Opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami.
  • Obrony przed przemocą fizyczną bądź psychiczną oraz ochrony i poszanowania jego godności.
  • Zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami.
  • Obiektywnej, jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i oceny zachowania wystawionych zgodnie z wewnątrzszkolnym regulaminem systemu oceniania i ustalonymi kryteriami ocen z zachowania.
  • Życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
  • Swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych jeśli nie narusza tym dobra innych osób.
  • Rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.
  • Pomocy w przypadku trudności w nauce.
  • Korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego.
  • Korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych.
  • Wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.
  • Korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
  • Poszanowania praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka.
Pamiętaj - masz też obowiązki
  • Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących: systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły.
  • Przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
  • Tolerancji wobec innych ludzi.
  • Postępować zgodnie z dobrem społeczności szkolenej.
  • Dbać o dobre imię szkoły i szanować jej tradycje.
  • Chronić życie i zdrowie, nie ulegać nałogom.
  • Dbać o majątek liceum i porządek na terenie szkoły.
  • Uczniowie mają możliwość dochodzenia swych praw określonych § 6. 3.7 w Statucie Szkoły;

    W sytuacjach określonych zwracają się do:

  • wychowawcy klasy.
  • samorządu uczniowskiego.
  • rady pedagogicznej.
  • dyrektora szkoły.
  • Rzecznika Praw Ucznia.
  • Rzecznik Praw Ucznia po dokładnym wyjaśnieniu wszystkich okoliczności sprawy dąży do polubownego załatwienia sprawy, pełniąc funkcję mediacyjną między stronami pozostającymi w konflikcie.

    W przypadku niezałatwienia sporu w sposób określony , decyzję w przedmiotowej sprawie podejmie Dyrektor Szkoły.

Za co zostaniesz nagrodzony?

    § 6.6. Szkoła nagradza ucznia za:

  • Rzetelną naukę.
  • Wzorową postawę.
  • Wybitne osiągnięcia.
  • Rozsławianie imienia szkoły.
Uczeń może być nagrodzony
  • Pochwałą dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej.
  • Dyplom uznania.
  • Nagroda książkowa.
  • Umieszczenie fotografii ucznia - uczestnika olimpiady przedmiotowej lub konkursu na szczeblu centralnym w "Galerii Nasi Olimpijczycy".
  • Udział w poczcie sztandarowym.
  • Pamiątkowy medal szkoły.
  • Listem gratulacyjny dla rodziców.
  • Nagroda Koła Absolwentów.
  • Indywidualna nagroda nauczyciela.
  • Umieszczenie fotografii na tablicy "Nasi Najlepsi".
Za co możesz zostać ukarany?

    § 6.10. Za naruszenie obowiązków określonych w Statucie i regulaminie szkoły uczeń może być ukarany:

  • Upomnieniem wychowawcy klasy lub innego nauczyciela rozmowie indywidualnej z uczniem.
  • Upomnieniem wychowawcy wobec klasy.
  • Naganą wychowawcy wobec klasy.
  • Upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły w rozmowie indywidualnej obecności rodziców i wychowawcy klasy.
  • Nagana dyrektora obecności rady pedagogicznej.
  • Przeniesieniem do innej szkoły za zgodą Kuratora Oświaty.
  • Skreśleniem z listy uczniów.
Skreślenie z listy uczniów za szczególnie rażące naruszenie postanowień Statutu
  • Spożywania alkoholu w szkole lub poza szkołą czasie zajęć poza lekcyjnych.
  • Przebywanie w stanie nietrzeźwym dokumentów szkole.
  • Posiadanie, rozprowadzanie narkotyków.
  • Wyjątkowo agresywne i brutalne zachowanie wobec kolegów, nauczycieli, lub pracowników szkoły.
  • Popadnięcie ucznia w konflikt z prawem i skazanie prawomocnym wyrokiem.
  • Skreślenie ucznia z listy uczniów następuje w formie decyzji administracyjnej (zgodnie z uchwała SN z dn.21.071991r.)