LEKCJA CZYTANIA w Dąbrowszczaku

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
11 grudnia 2015

 

      W środę 9 grudnia br. w naszym liceum odbyła się LEKCJA CZYTANIA organizowana przez Fundację Tygodnika Powszechnego. Ta ogólnopolska akcja społeczna ma na celu promocję czytelnictwa, szczególnie wśród młodzieży ponadgimnazjalnej, oraz budzenie zainteresowania literaturą poprzez rozmowę o wybranych tekstach z wybitnymi pisarzami, krytykami i wykładowcami uniwersyteckimi. To „żywe” czytanie literatury, autorskie podejście do lektury
i przyglądanie się jak robią to osoby zajmujące się profesjonalnie literaturą.

      To właśnie Dąbrowszczak jako pierwsza szkoła ponadgimnazjalna w Kutnie może poszczycić się LEKCJĄ CZYTANIA poprowadzoną przez doktora Michała Lachmana, adiunkta w Zakładzie Dramatu i Dawnej Literatury Angielskiej Instytutu Anglistyki Uniwersytetu Łódzkiego. W swoich zainteresowaniach naukowych koncentruje się na historii
i teorii współczesnego dramatu angielskiego i irlandzkiego.
Autor wielu publikacji, m.in. artykułów, które ukazały się w języku polskim i angielskim w rodzimych oraz zagranicznych czasopismach
i wydawnictwach zbiorowych. Artykuły i tłumaczenia prac teatrologicznych oraz tekstów naukowych i literackich publikuje również w
Dialogu i Literaturze na Świecie. Opublikował Brzytwą po oczach. Młodzi doświadczeni w angielskim i irlandzkim dramacie lat dziewięćdziesiątych, a także przekłady: William Hogarth, Analiza piękna i Eli Rozik, Korzenie teatru oraz dramaty Billy Roche'a, Christiny Reid i Franka McGuinnessa.

Temat spotkania to: Jądro ciemności Josepha Conrada i konteksty kultury współczesnej.
W ramach tego tematu młodzież uczestnicząca w lekcji mogła rozmawiać nie tylko o samym tekście, ale również innych aspektach kultury, poszerzając tym samym zakres zagadnień podejmowanych w szkole na zajęciach poświęconych lekturze. Temat lekcji sam w sobie okazał się nośny i zaciekawił uczniów.

Poziom dyskusji pokazał, że młodzi ludzie nie tylko spędzają czas przed komputerem,
ale żyją w przekonaniu, że książki są atrakcyjne, nie są przeżytkiem i nadal z przyjemnością czytają czerpiąc przy okazji z nich wiedzę.

Oczytani licealiści z niezwykłą pasją potrafili dyskutować o wybranej lekturze, nawiązywać, dostrzegać i rozumieć intertekstualne aluzje. Prowadzący wraz z uczestnikami spotkania snuł refleksje i zastanawiał się nad naturą człowieka, istotą kultury białych ludzi, kolonializmu i jego wymiaru cywilizacyjno-kulturowego. Warto było, pomimo ponurej wymowy opowiadania i po ponad wieku od opisywanych wydarzeń w Kongu, docenić uniwersalną i ponadczasową wartość tekstu umiejętnie przeniesioną przez Francisa Forda Coppolę w bliższy okres wojny w Wietnamie.

LEKCJA CZYTANIA w pełni dowiodła, że tekst literacki może być czymś ważniejszym
i innym niż tylko szkolna lektura niezbędna do zdania matury.

 

 

Galeria

  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie