Projekt "Get ready" - feedback z odbytych kursów.
Wspomnienie z kursu szkoleniowego w Norwich
Nauczycielki Katarzyna Witczak i Magdalena Golan uczestniczyły w metodycznym kursie doskonalenia zawodowego Video and Image in Language Teaching w Norwich w dniach
17-28 lipca 2017. Ich wyjazd był częścią projektu Get ready – gotowi do życia zawodowego i edukacji w Europie, który został całkowicie sfinansowany z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) w obszarze działania „Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej”.
Organizatorem szkolenia była uznana szkoła językowa Norwich Institute for Language Education (NILE) przy Upper St. Giles Street 82.
Praktyczne warsztaty prowadzone były przez Jamiego Keddie, który jest znany wśród nauczycieli języka obcego ze swojej miłości dla opowiadania historii, pasji dla nauczania języka angielskiego i niekłamanej obsesji na punkcie You Tube. Jest szkoleniowcem, który od lat wykorzystuje dostępne filmy online dla budowania historii na ich bazie. W swoich opowieściach, edukator, w zabawny sposób wykorzystuje ciekawskie świnie, kichające pandy i inny internetowe gwiazdy ze świata zwierzęcego, eksplodujące arbuzy lub spadające obiekty z nieba. Swoim doświadczeniem dzieli się nie tylko na kursach, ale także w swoich książkach „Images”, „Online Video” oraz na kanale You Tube „Lessonstream”, który stanowi obszerny zbiór pomysłów dla kreatywnego nauczania w klasie.
Kurs obejmował 50 godzin, w trakcie których nauczycielki poszerzały swoje umiejętności używania techniki opowiadania jako efektywnej strategii w procesie nauczania, analizowały, selekcjonowały i oceniały materiał wizualny dostępny online, wykorzystywały autentyczny materiał do tworzenia własnych materiałów edukacyjnych w klasie. Miały także okazję tworzyć i edytować filmy i krótkie klipy z wykorzystaniem bezpłatnego oprogramowania.
Organizatorzy szkolenia wykazali się wysokim profesjonalizmem pod względem merytorycznym i organizacyjnym. Poprzez nawiązanie kontaktu z uczestnikami przed rozpoczęciem kursu rozpoznali oczekiwania nauczycieli dotyczące zawartości merytorycznej warsztatów, przedstawili opcje zakwaterowania i określili wymagania odnośnie wymaganego sprzętu i oprogramowania niezbędnego do uczestnictwa w kursie. Tematyka i forma kursu zapewniła uczestnikom poszerzenie wiedzy i umiejętności związanych z implementowaniem obrazu i wideo w proces nauczania, co wydaje się być niezbędne w dobie powszechnego stosowania technologii przez młodzież. Jamie Keddie prowadził zajęcia nie tylko profesjonalnie, ale i z dużą dawką humoru, udowadniając codziennie, że kocha to co robi, potrafi zarażać entuzjazmem innych i skutecznie angażować ich w lekcje. W kursie uczestniczyły także 3 nauczycielki z Hiszpanii, 2 z Austrii, 1 ze Szwajcarii oraz 1 z Tunezji, co umożliwiło p. Golan i p. Witczak zapoznanie się ze specyfiką pracy językowców z innych krajów, porównanie systemów edukacyjnych oraz wymienienie się dobrymi praktykami i doświadczeniami związanych z nauczaniem języka angielskiego.
Bogaty program kulturalny obejmujący Afternoon Tea (Popołudniową Herbatkę) czy Quiz wiedzy typowy dla bywalców brytyjskich pubów, wycieczki fakultatywne do historycznego miasta uniwersyteckiego Cambridge czy kurortu nadmorskiego w Cromer, wizyta w teatrze na sztuce „Jane Eyre” a także zakwaterowanie w domach tradycyjnych rodzin angielskich dał możliwość poszerzenia wiedzy na temat życia współczesnej Anglii.
Po zakończeniu kursu odbyło się spotkanie na którym wręczono uczestnikom szkolenia certyfikaty jego ukończenia, jak również podsumowano całe przedsięwzięcie.