Rzecznik praw ucznia
mgr Jerzy Sobol
Kontakt: jerzysobol@wp.pl
Artykuły
PRAWA I OBOWIĄZKI RZECZNIKA PRAW UCZNIA
1. Zadania i funkcje Rzecznika Praw Ucznia
· przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole,
· zwiększenie świadomości prawnej młodzieży, rodziców, nauczycieli.
2. Środki działania Rzecznika:
· załatwianie indywidualnych skarg,
· sporządzanie raportów dotyczących wykrytych naruszeń prawa w szkole,
· udzielanie porad dotyczących wykrytych naruszeń prawa w szkole,
· współpraca z pedagogiem, psychologiem,
· Rzecznik nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców,
· Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania,
· Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli, lub pracowników administracji szkoły.
3. Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń- uczeń:
· zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
· podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawca klasy,
· skierowanie sprawy do pedagoga lub psychologa szkolnego w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu,
· w dalszym trybie postępowania- zasięgnięcie opinii nauczycieli uczących danego ucznia,
· ostateczną decyzje o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
4. Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń- nauczyciel:
· zapoznanie się z opinią stron konfliktu b. podjęcie mediacji ze stronami c. zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego,
· wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.
5. O czym uczeń powinien wiedzieć:
· wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową,
· Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszane zostają prawa ucznia lub prawa dziecka,
· podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły, WSO, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
6. Obowiązkiem Rzecznika jest w szczególności:
· znajomość Statutu Szkoły, WSO, Konwencji Praw Dziecka,
· informowanie uczniów przysługujących im prawach,
· interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia,
· udzielanie uczniom pomocy zgodnie z ustalonym trybem postępowania,
· informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.